05 ноември 2020

Крайната тайна

 

Два призрака бродят в свободния свят, призракът на либералната и призракът на консервативната демокрация. Борбата им е гигантска и безпощадна, докато основният им девиз е един и същ: демокрацията. И още нещо общо: див антикомунизъм.

Но може ли да има демокрация, тоест народовластие, при което социалистическите идеали да бъдат отричани и преследвани?

Разумният честен човек не може да отговори друго, освен че социалистическите идеали са идеалите на народа: отговорност, справедливост, солидарност. Тази проста истина се фалшифицира от консервативната и либералната демокрация, тъй като нито една от тях не е движение на народа.

Историческата борба за освобождението на човека от оковите на робството и експлоатацията винаги е била тежко изпитание. След много утопични планове, работническото движение се ангажира с програма, провъзгласена за научна, следствието на която доведе до партийна диктатура, наречена пролетарска диктатура, а не до истинско народовластие, до една истинска народна демокрация. Така от историческа гледна точка голяма част от социалистическия експеримент се е провали, оставяйки смесено, все още необработено наследство. В същото време продължават няколко социалистически опита, а рядко започват или се опитват да започнат нови (в САЩ например), но и тук се сблъскваме и с смущаващо разнопосочни резултати.

Докато Китай, най-голямата сила на бъдещето, пази своята социалистическа система, би било нелепо да се говори за исторически крах на социализма, но разпадането на Съветския съюз и съюзническия му лагер е категорично предупреждение за човечеството, че все още е далеч неговото спасение. А който междувременно се радва на падането на Руската революция, чисто и просто се радва на провала на човечеството.

Днес всеки разумен честен човек има една задача: да открие причините за неуспеха на социалистическите опити досега, да посочи правилния път към Ханаан, който никога не е бил обещаван на народите, но им се дължи. По-точно и с по-малко патос: задача за всички ни е да бъдем част от тази духовна революция и неин воин. В крайна сметка не трябва да е задължение на всеки да сам да открие причините на историческите ни проблеми и търсения път. Но върховно морално задължение на всеки е да участва в тази духовна революция с разум и сърце.

Важно е да се знае, че големият обрат е близо, тъй като ключови елементи вече са казани. Основният недостатък в „научната“ програма на социализма също може да бъде ясно очертан. Трагично е това наследство, оставено от Маркс, пряката последица от което е обществената собственост върху средствата за производство. Тази цел се е родила с благочестивото желание да спасим човешкия труд от капиталистическото отчуждение, като всъщност го запечатва. Защото в крайна сметка именно в марксисткия държавен социализъм работникът не може да придобие собствени средства за производство, а не в капитализма. Ключът към цялото погрешно марксистко учение е абсурдната теория за добавената стойност, според която добавената стойност се създава единствено от труда, е негов резултат и негова заслуга. Ако това беше така, щеше да бъде неразбираема всяка стопанска загуба или фалит, още по-малко печалбата на една фабрика – каквито скоро ще видим, използваща изключително роботи. Този марксистки възглед е също толкова погрешен, колкото и позицията на капитала: „печалбата е мой резултат, моя заслуга, и чисто и просто си е моя и точка“.

Истината е, че резултатът на предприятието е постижение, което се дължи в различна степен на вложения жив труд (работници), мъртвия труд (капитал), управление (ръководители), знание (инженери, професионалисти, консултанти), иновациите (изобретатели), социално-икономически-правно-политически околна среда, потребители, случайностите от всякакъв характер. Този факт е от първостепенно значение и в същото време насочващо: печалбата трябва да бъде разпределена справедливо.

Направени са две важни стъпки към по-справедливо разпределение на печалбата: от една страна, управлението и от време на време знанията и иновациите вече се примират от печалбата, а и държавата си взема своя скромен пай, което е все пак трансформиране в обществен доход на няколко процента от печалбата. Само дето са толкова много работниците – цял един народ...

Истинският проблем не е, че работят много работници. Истинският проблем е, че те, истинския народ, не са в състояние да разпознаят и отстояват достатъчно своите интереси, а се люшкат ту насам консерваторите, ту натам съм либералите, подлъгани от празни обещания, а междувременно бедните стават още по-бедни, богатите още по-богати.

Защо е така? Защо хората все още са толкова безпомощни, манипулирани и експлоатирани? Това е положението на народа сега. Консерватори и либерали могат да се сбият за ключа на държавната хазна, но въпреки това те са решителни съюзници в една обща задача: да не допуснат народът да има собствена политическа власт. Само това липсва, покрай либералната и консервативната демокрация, на сцената да излезе и народна демокрация.

За щастие на консервативната и либералната демокрация, все още никой не е измислил формулата за народната демокрация. Това все още е тайната на историята. Междувременно по всичко изглежда, че ако не разкрием тази крайна тайна, цялата наша горчива история на човечеството може наистина да завърши най-неблагодарно.

 

Променящо се световно движение



 

 * * *

Няма коментари:

Публикуване на коментар